Technologies

Technologies

3D CTDM (Optimerad däckkonstruktion)

3D COMPREHENSIVE TYRE DESIGN METHOD

3D CTDM är Bridgestones automatiserade teknologi för däckkonstruktion. Det innefattar dynamiska 3D-simulationer och analys av alla aspekter av däckets prestanda. För framdäckets mönster är det viktigt att ge maximal stabilitet i hög hastighet och minimera vibrationerna. Däckmönstret på bakdäcket däremot är konstruerat med större negativ proportion för bättre grepp i kurvorna och stabilitet. Däckprofilerna är konstruerade med 3D CTDM för att ge snabbare och lättare egenskaper i tvära kurvor. Styvheten i sidled har maximerats, för förbättrat grepp och för att bibehålla det linjära kontakttrycket i alla nedläggningsvinklar, för smidiga köregenskaper.



3LC (Stabilitet och grepp i kurvor)

GUMMIBLANDNING I 3 LAGER

Bridgestones avancerade 3-lagerteknologi för ditt framdäck. Den dubbla gummiblandningen är hård i slitbanans mitt för att du ska ha stabilitet vid kraftig bromsning, linjära köregenskaper och lång livslängd. I skuldrorna är blandningen mjuk för att ge maximalt grepp vid kurvtagning ...ända till den maximala nedläggningsvinkeln.



5LC (Maximal traktion i alla vinklar)

GUMMIBLANDNING I 5 LAGER

Denna unika teknologi med 5 lager för bakdäck består av 3 olika gummiblandningar och den har utvecklats helt och hållet av Bridgestones MotoGP-ingenjörer. I mitten av slitbanan är blandningen hård för extra stabilitet, linjära köregenskaper och lång livslängd. En medelhård blandning i skuldrorna ger dig maximalt grepp vid halv nedläggningsvinkel och tidig acceleration ut ur kurvorna. Och med den specifika kanten kan du ta djupa nedläggningsvinklar med fullt förtroende. Exceptionell teknologi för exceptionella köregenskaper!



CAP&BASE (Bra grepp under däckets hela livslängd)

Den mjuka yttre blandningen (Cap) som är hämtad från Bridgestones MotoGP-utveckling ger ett mycket effektivt grepp. Den inre blandningen (Base) däremot är hårdare, vilket ger däcket optimal styvhet. Men även när slitbanan slits ned kommer den hårdare basblandningen inte i kontakt med vägytan - så du behöver inte tvivla på greppet!



DBC (Förbättrade köregenskaper)

DUAL BELT-KONSTRUKTION

Battlax BT-012SS bakdäck är byggt med en revolutionerande Dual Belt-konstruktion: ett bälte på varje skuldra uppe på MBS-korden. Denna DBC ger dig överlägset grepp i kurvorna, mycket bra köregenskaper och stötdämpning medan den öppna mittsektionen förbättrar riktningsstabiliteten.



HTSPC (Bättre allroundegenskaper)

HIGH TENSILE SUPER PENETRATED CORD

Bridgestone är just nu den enda tillverkaren som använder 5 enkla ståltrådar i en MSB-kord. Mellan dessa 5 ståltrådar finns ett mellanrum och de är snodda i en gummibeläggning som säkerställer jämn och ständig spänning, vilket bidrar till att ge en god styvhet, flexibilitet och stötdämpning i däcket. Däck med HTSPC ger bättre grepp på både vått och torrt underlag, plus bättre köregenskaper till följd av ett jämnt kontakttryck. Den gummiisolerade korden undviker oxidering och ger mindre värmeutveckling, vilket ger ett jämnare slitage på slitbanan och längre livslängd.



MS-BELT (Svalare körning, ökad stabilitet)

MONO SPIRAL BELT

Bridgestones beprövade Mono Spiral Belt-konstruktion - en kontinuerligt löpande, enkel trådkardel runt hela däcket - används i alla Battlax radialbakdäck. Denna hela konstruktion eliminerar överlappningen av band, sömmar och fogar, och den är lättare än konventionella konstruktioner med flera korsade band. Den stora fördelen med MSB är att det alstras mindre värme i däcket när det roterar - vilket ger dig ökad stabilitet och stötupptagning på vägen.



NanoPro-Tech™ (Bättre grepp, längre livslängd)

Bridgestones avancerade NanoPro-Tech™-teknologi optimerar däckets prestandakriterier genom att kontrollera samspelet mellan polymer, tillsatsmaterial och andra gummikemikalier på molekylnivå. Detta bidrar till att minska friktionen, värmen och slitbanans deformation när däcket roterar, och det leder till ett bättre grepp i slitbanan och längre livslängd.



OBF (Smidig körning i hög hastighet)

OUTSIDE BEAD FILLER

Bridgestones nya generation av OBF bidrar till att producera optimal styvhet för både stötdämpning och stabilitet i hög hastighet vid touring- och sportkörning. Patentansökan är under behandling.



RC POLYMER

RC-polymerteknologin optimerar fördelningen av kiseldioxid i gummiblandningen och förbättrar slitbanans flexibilitet, vilket ger bättre kontakt med vägytan under både varma och kalla förhållanden. Den minskade molekylfriktionen ger också förbättrat rullmotstånd, vilket förbättrar bränsleekonomin.



SACT (Högre miltal)

STRAIGHT AND CORNERING TECHNOLOGY

Ett annat resultat av Bridgestones intensiva arbete inom forskning och utveckling. SACT kombinerar två olika gummiblandningar i en konstruktion som ger lång livslängd för vardagskörning, plus ett aggressivt skuldergrepp för kurvtagning. Det finns alltså ett däck som slits efter det sätt som du kör, med greppförbättrade skuldror och en centrumlinje som håller längre. Det är det perfekta valet för förare som gillar aktiv körning och som vill ha valuta för pengarna!



SACT + CAP&BASE (Prestanda i alla väder)

SACT ger ett slittåligt mönster i mittsektionen och skuldergrepp, medan det underliggande lagret Cap & Base förbättrar slitbanans styvhet för bättre grepp, stötdämpning och prestanda i alla väder.



SILICA RICH (Bättre grepp i vått och kallt väglag)

SILICA RICH (FÖR BAKDÄCKET)

Bridgestones Silica Rich-gummiblandning med extra mycket kiseldioxid ökar bakdäckets grepp på vått underlag och när det är kallt, vilket ger överlägsna köregenskaper redan från den första metern. Silica Rich-blandningen ber också ett jämnare grepp som håller längre.

SILICA RICH EX (Pålitligare grepp för framdäcket)

SILICA RICH EX (FÖR FRAMDÄCKET)

Silica Rich EX har ett högre kiseldiodoxidinnehåll vilket ger framdäcket ännu bättre våtprestanda. Detta kombineras med RC-polymer som förbättrar kiseldioxidens effekt och som ger däcket längre livslängd.



3LC + Cap and Base

3LC ger ett slittåligt mönster i mittsektionen och skuldergrepp, medan det underliggande lagret Cap & Base förbättrar slitbanans styvhet för bättre grepp, stötdämpning och prestanda i alla väder.