'De nya däcken R-STEER 001 och R-DRIVE 001 har utvecklats för att möta trenden med ändrade driftförhållanden från dag till dag för fordonsflottorna och en bredare mix av användningsförhållanden inom regionala applikationer, från motorvägskörning till lättare on/off-road-användning.

Detta ”regionala” segment, som utgör cirka 42 % av den totala marknaden för lastbilsdäck, omfattar även olika typer av fordon – vanliga lastbilar, tankbilar, kylda lastbilar, turistbussar, samt specialområden som timmerbilar och sopbilar – vilket ökar variationen hos driftförhållandena ytterligare.

För att kunna möta denna marknadssituation har Bridgestone utvecklat lastbilsdäcken R-STEER 001 OCH R-DRIVE 001 med ökad robusthet för många typer av driftförhållanden och ett bredare användningsområde utan att kompromissa med prestandan eller säkerheten. Däcken klarar även att köras med ett lägre tryck och

överlast – något som Bridgestones undersökning visar är vanligt med dagens blandade driftförhållanden.

Längre livslängd och förbättrade regummeringsmöjligheter

Lastbilsdäcken R-STEER 001 och R-DRIVE 001 har utvecklats specifikt för körsträckor på mellan 50 och 1 000 km, med uppemot 5 % on/off-användning, för kunder som önskar kunna köra längre på sina däck och med en lägre kostnad per kilometer.

Exempel på prestanda är lång livslängd med en balanserad rullmotståndskoefficient, utmärkt dragkraft för R-DRIVE 001, mycket slitstarka däckstommar för maximal regummeringsbarhet och förbättrad mönsterskärningspotential jämfört med föregångarna R297 och M729.

Exklusiv gummiblandningsteknik

För att uppnå dessa prestandanivåer har Bridgestones ingenjörer använt sig av företagets patenterade NanoPro-Tech™ gummiblandning, som minskar energiförusterna i den övre delen av gummiblandningen när däcket roterar. Minskade energiförluster leder till minskat rullmotstånd, vilket är en garanti för lång hållbarhet och ett högt nötningsmotstånd, utan att kompromissa med däckets prestanda.

De avancerade däckmönstren är konstruerade med hjälp av Bridgestones tekniker för förstklassiga slitbanor: Tie-bar mellan slitbaneblocken på det riktade R-DRIVE 001 för ökad styvhet och livslängd; kvadratisk skulderkonstruktion på R-STEER 001 för stabila kurvtagningsegenskaper och ökad livslängd i kombination med stenutkastare för ökad regummeringsbarhet samt Dual Sipe-teknik för förbättrade vägegenskaper på våta och snöiga vägar.

”De nya lastbilsdäcken R-STEER 001 och R-DRIVE 001 behåller den höga prestandan från Bridgestones tidigare däckmodeller men erbjuder åkeriägarna däck med längre hållbarhet och bättre nötningsmotstånd under många olika förhållanden. Resultatet är däck med en lägre kostnad per kilometer än föregångarna”, säger Harald Van Ooteghem, Senior Manager, marknadsplanering, affärsenheten Commercial på Bridgestone Europa.

Omfattande fälttester i 18 EU-länder med allt från krävande on/off-road-körning till 100 % motorvägskörning, har visat på den enastående hållbarheten och förbättrade regummeringsbarheten och mönsterskärningspotentialen hos däcken R-STEER 001 och R-DRIVE 001, samtidigt som höga prestandanivån som förväntas av Bridgestones lastbilsdäck bibehålls.

Lastbilsdäcken Bridgestone R-STEER 001 och R-DRIVE 001 kommer att lanseras gradvis runt om i Europa från och med oktober 2012, initialt i den stora däckdimensionen för regionala applikationer: 315/80R22.5. Fler dimensioner kommer att läggas till framöver.

Related Tyres