Vanliga frågor och svar

Allmän

  • Är Bridgestone och Firestone samma företag?

    Ja, det är de. Även om Bridgestone och Firestone är olika varumärken ägs de båda av Bridgestone Group, och båda däcksortimenten utvecklas och tillverkas av Bridgestone Europa.

  • Måste jag byta alla fyra däcken på min traktor eller räcker det att jag byter två (t.ex. på bakaxeln)?

    För att kunna få ut mesta möjliga av Bridgestones VF-teknik rekommenderar vi att du monterar Bridgestone VT-TRACTOR-däck både på fram- och bakaxeln. Det är dock möjligt att montera däcken bara på den ena axeln, men du kommer att märka av skillnaden i traktionen mellan hjulparen. Om så är fallet rekommenderar vi att du kontrollerar lead/lag-procentsatsen för att säkerställa att såväl framhjulen som bakhjulen roterar med samma hastighet.
    Vi avråder från montering av VF-däck och däck som använder sig av IF- eller standardteknik på samma axel.

  • Hur kan Bridgestones VT-TRACTOR-däck transportera laster med en högre vikt än standarddäck med samma lufttryck?

    Bridgestones VT-TRACTOR-däck är konstruerade med en helt annan teknik än lanbruksdäck av standardmodell. Mycket slitstarka däckstommar, sidoväggar med ultralåg vertikal styvhet och nya vulstdesigner samverkar för att säkerställa att Bridgestones VT-TRACTOR-däck kan transportera 40 % högre vikt än ett standarddäck. Detta betyder att du effektivt kan transportera tyngre laster och täcka ett större område utan att det påverkar jorden mer. Det säkerställer maximal effektivitet, produktivitet och skydd av dina grödor och din matjord.

  • Jag äger inte en traktor med många hästkrafter. Är det fortfarande lönt för mig att montera Bridgestones VT-TRACTOR-däck?

    Ja. Den procentuella skillnaden i prestanda blir naturligtvis större med större, effektstarka traktorer, men det betyder inte att kompaktare traktorer inte kan dra nytta av VF-tekniken i Bridgestones VT-TRACTOR-däck. De kommer fortfarande att ge mätbara förbättringar vad gäller dragkraft, bränsleekonomi och låg jordpackning. Kontakta din återförsäljare eller Bridgestones säljkontor för mer information och för ett konkurrenskraftigt erbjudande.

  • Hur läser jag hastighets-/trycktabellen?

    Det behöver du inte göra! Bridgestones lantbruksdäck är utrustade med den mest avancerade VF-tekniken på marknaden, där VF står för Very High Flexion. ETRTO-standarden (European Tyre and Rim Technical Organisation) gör att du kan transportera samma last oavsett körhastighet (upp till som mest 40 Km/h). Det betyder att du inte behöver ändra trycket i däcken när du kör från fältet och ut på vägen. Du behöver heller inte minska lasten. Detta resulterar i betydande tidsbesparingar och problemfri körning.

  • Är Bridgestones VT-TRACTOR-däck det lantbruksdäck som är mest skonsamt för jorden?

    ja, det stämmer. Både våra egna och oberoende tester har visat att VF-tekniken (Very High Flexion) som är integrerad i konstruktionen hos Bridgestones VT-TRACTOR-däck levererar enastående dragkraft och prestanda vid mycket lägre däcktryck. Det betyder att vikten fördelars över en mycket större yta, med ökad dragkraft som följd. Även marktrycket blir lägre och därmed minskas också jordpackningen. Sammantaget betyder detta en markant skillnad i samband med skörden!

  • Vad står ”NRO”-märkningen på däckets sidovägg för?

    ”NRO” står för "Narrow Rim Option". Denna nya standard är unik för Bridgestones VT-TRACTOR-däck.
    Vid utvecklingen av Bridgestones VF-teknik för användning på däck i traditionella dimensioner tog Bridgestone fram en specialversion av konstruktionen för användning på smalare fälgar i olika dimensioner. Denna egenskap gör att du kan dra nytta av VF-däckets egenskaper utan att behöva skifta fälgar, för större flexibilitet och lägre investeringskostnader. Fullständig information om tillgängliga däck-fälgdimensionskombinationer hittar du i den officiella produktbroschyren.

  • Vad står ”VT" for?

    "VT-TRACTOR" är det mönsternamnet på Bridgestones flaggskeppsdäck inom lantbruksdäck. ”V”:et står för klackvinkeln. ”T”:et står för hög traktion/dragkraft och ”TRACTOR” syftar på användningsområdet för just dessa däckdimensioner. Övriga dimensioner och applikationer kommer att lanseras längre fram, inklusive t.ex. däcket VT-Combine.

  • Varför ska jag välja däck från Bridgestone?

    Bridgestone konstruerar och utvecklar premiumlantbruksdäck som kombinerar enastående prestanda och effektivitet med teknik som skyddar din mest värdefulla tillgång: matjorden. Bridgestone VT-TRACTOR-däck är byggda för att kunna köras med ett mycket lågt däcktryck, vilket innebär utmärkt dragkraft i kombination med minsta möjliga jordpackning. Detta resulterar i sin tur i högre produktivitet, ett högre arbetstempo, bättre bränsleekonomi och högre avkastning. Med andra ord är Bridgestones däck en investering som snabbt betalar sig!

  • Kommer jag att kunna spara bränsle med VT-TRACTOR?

    Ja. Oberoende tester har visat att du tack varen den oöverträffade dragkraften hos Bridgestones VT-TRACTOR-däck kan spara upp till 36 liter/dag eller mer än 500 euro per hektar jämfört med andra premiumprodukter.

  • Kommer jag att kunna spara tid med VT-TRACTOR?

    Ja, det kommer du helt klart att göra. Oberoende tester har redan visat att den oöverträffade dragkraften hos Bridgestones VT-TRACTOR-däck gör att du täcker cirka 0,9 hektar mer på en dag jämfört med konkurrerande nyckelaktörer på marknaden. Den högre lastkapacitet som möjliggörs av Bridgestones VT-TRACTOR-däck innebär att du kan transportera t.ex. större sprutbommar och bredare plogar som täcker större ytan i en enda passage, vilket i sin tur gör att du sparar ännu mer tid, inte stör jorden lika mycket och sänker bränsleförbrukningen.

Kategorier