Under denna tid har företaget byggt upp en position som marknadsledande och man tillhandahåller i dag ett komplett utbud av off-the-road-produkter och -tjänster till kunder inom gruvnäringen, byggbranschen, motorvägstjänster och hamnnäringen världen över.

Bridgestones OTR-division har drivits som en separat enhet från aktiviteterna inom passagerarbilar och lastbilar-bussar sedan 1989. Detta har gjort att Bridgestone har kunnat fokusera starkare på OTR-marknadssegmentet än de flesta andra tillverkare. Man utvecklar även diversifierade produkter för specifika krav för att möta kundernas efterfrågan på däck med en hög och jämn kvalitet världen över.

Branschledande tekniker
Dagens specialiserade mjukvara har gjort det möjligt för Bridgestone att utveckla däck på ett annat sätt, med simuleringar av däckets beteende i olika situationer, vilket är bidragande till skapandet av extremt hållbara däck. Strategin förenklar även däckutvecklingsarbetet och kortar utvecklingstiden.

Samtidigt har Bridgestone fortsatt öka sina kunskaper om däck på molekylnivå, vilket bidrar till att optimera blandningsförhållandena och reaktionen mellan kol, kisel och gummi. Denna vetenskap har inte bara lett till utvecklingen av mer miljövänliga däck – t.ex. Bridgestones Ecopia-däck för passagerarbilar och kommersiella fordon som sänker bränslefärbrukningen genom lägre rullmotstånd utan att kompromissa med däckets totala prestanda – utan man har även lyckats förlänga livslängden på off-the-road-däckens slitbana. Med sina senaste tekniker och sin förmåga att optimera gummiblandningar har Bridgestone kapacitet att utveckla olika däckspecifikationer för att matcha specifika TKPH-krav.

Företaget fortsätter även att göra stora investeringar inom forskning och utveckling av OTR-däck i syfte att förbättra produktkvaliteten och prestandan. Bridgestones anläggningar använder sig till exempel av avancerade tekniker som röntgen- och ultraljudsinspektionsutrustning för att säkerställa däckkvaliteten.

Ökad produktion av större OTR-däck för gruvnäringen

Bridgestones OTR-däck tillverkas vid företagets anläggningar i Shimonoseki, Hofu och Kitakyushu i Japan. Ökad industriell global produktion, särskilt i Asien på senare år, har lett till en ökad efterfrågan på mineraler från gruvor och stenbrott, med den ökade efterfrågan på gruvfordon som detta medför. Superstora gruvtruckar

på upp till 400 ton har snabbt ökat rejält i antal. Kitakyushu-anläggningen, som togs i drift 2009, byggdes som svar på den växande efterfrågan på stora och ultrastora OTR-däck på världsnivå som Shimonoseki, som vid denna tidpunkt redan var världens största däckfabrik, inte kunde möta.

Likaså kommer den nya fabriken som för närvarande byggs i Aiken County i South Carolina i USA att möta den ökade efterfrågan på stora och ultrastora OTR-däck från gruv- och mineralnäringen i Nord- och Sydamerika. Om vi blickar framåt planerar Bridgestone att bygga ett produktionssystem som snabbt kan anpassas efter en varierande efterfrågan på marknaden och förse kunderna med produkter av absolut toppklass i tid.