Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Rekommendation

Att förstå hastighetsindex för motorcykeldäck

05 maj 2012

Valentino Rossi

Förklaring av användningen av hastighetsindex på Bridgestones motorcykeldäck.

Bridgestones motorcykeldäck är märkta med en bokstav "hastighetsindex" som anger däckskonstruktionens toppfart. Syftet med detta system för hastighetsindex är att du ska kunna jämföra de olika däckens toppfart.

När du köper eller byter ut däck med hastighetsindex, ska du alltid följa motorcykeltillverkarens rekommendationer om sådana finns, med hänsyn till användning av däck med hastighetsindex och säkerställa att du är bekant med hastighetsmärkningen p�� de däck som du köper.

Se till att inte försämra motorcykelns köregenskaper, utan byt alltid ut ett däck med hastighetsindex med ett däck som har minst lika högt hastighetsindex. VIKTIGT: Det är "toppfarten" på det "långsammaste" däcket på fordonet som bestämmer den maxfart som du kan köra och som, som om den överskrids riskerar i däckshaveri.

Här finns en översikt över hastighetsindex för motorcykeldäck:

Påminnelse: Den faktiska däckshastigheten och möjliga prestandan beror också på faktorer som däckstrycket, belastning, däckets skick, slitage och körförhållanden.

Detta hastighetsindex baseras på laboratorietest under särskilda, kontrollerade förhållanden. Medan dessa test gäller för prestanda på väg under sådana förhållanden, är det viktigt att komma ihåg att körning under faktiska förhållanden sällan är identiska med de förhållanden som rådde när testet genomfördes. Däckets faktiska fartegenskaper kan vara lägre än det hastighetsindex som står på däcket, eftersom det påverkas av faktorer som däckstryck, belastning, tidigare ändringar eller skador, körförhållanden, axialitet, slitage, fordonets skick och hur länge hastigheten bibehålls. Ett däcks hastighetsindex är inte längre giltigt om däcket repareras, regummeras, skadas, utsätts för våld eller ifall dess ursprungliga skick förändras på något sätt. Efter sådana händelser ska det behandlas som ett icke hastighetsindexerat däck. Däckets hastighetsindex anges på däcksidan tillsammans med dimensionen.

Exempel: 120/60ZR17 55W - 140/70V18 67V

I det här exemplet, är "Z” respektive "V" hastighetsindex ("R" anger att de båda exempeldäcken är radialdäck).

Uppgifterna "55W" och "67V" i dessa två exempel kallas "servicebeteckning."

Se till att du har kunskap om hastighetsmärkningen på de däck du köper.