Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Rekommendation

Säker belastning av däck och motorcykel

03 maj 2012

Valentino Rossi

Att köra motorcykeln med överbelastning är farligt och det utsätter däcken för extra påfrestningar. Värna om säkerheten genom att planera rätt.

Att köra motorcykeln med överbelastning är farligt. Överbelastning leder till att däcken överhettas. Denna värme kan leda till att däcken plötsligt havererar med allvarliga personskador eller dödsfall till följd. Däcket kan haverera när man kör en överbelastad motorcykel, eller vid ett senare tillfälle till följd av skador inne i däcket.

Läs i motorcykelns handbok för information om motorcykelns maxlast och det lämpliga däckstryck som gäller för din motorcykel och för däcken.

Överstig aldrig den maximala belastning som är tryckt på däcksidan eller fordonets maximala belastning, beroende på vilket som är lägst. Fastställ den totala vikten av bagaget, utrustningen, föraren samt eventuell passagerare som ska åka med fordonet innan du börjar köra.
Överskrid aldrig de begränsningar som gäller för eventuella tillbehör eller motorcykelns maxbelastning som anges i handboken, eller den maximala belastning som är anges på däcksidan.

Bridgestone avråder från att dra släp efter motorcykeln eftersom släpen kan bidra till att öka motorcykelns instabilitet och överbelastning.

Att köra motorcykeln med överbelastning är farligt och det utsätter däcken för extra påfrestningar. Värna om säkerheten genom att planera rätt.