Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Rekommendation

Allt du behöver veta om motorcykeldäck.

01 maj 2012

Valentino Rossi

Mer information om andra frågor du kan ha om Bridgestones motorcykeldäck eller bara om motorcykeldäck i allmänhet!

Minimalt mönsterdjup
Mycket slitna däck är känsligare för punktering och för trafikfaror. Byt alltid ut ett däck innan det når det minimala mönsterdjupet som lagen föreskriver i ditt land. Bridgestones motorcykeldäck har en mönsterslitageindikator i form av ett litet streck/kam som finns i spåren på varje däck.

Frigång
Centrifugalkraften och den värme som genereras i däcket när du kör kan leda till att däckets totala diameter ökar. Den här effekten är större för diagonaldäck än för radialdäck. Se alltid till att det finns tillräckligt med utrymme mellan däcket och andra komponenter på motorcykeln som exempelvis stänkskydd, kedjan, svängarmen och andra komponenter.

Slira däcken
Att slira däcket för att få loss en motorcykel som har kört fast i lera, is, snö eller vått gräs kan vara farligt. Ett däck som roterar i en hastighet över 55 km/h kan snabbt nå en hastighet där det finns risk för att däcket exploderar. Under vissa förhållanden kan däcket rotera i en hastighet som är dubbelt så hög som hastighetsmätaren anger. Detta kan orsaka omfattande skador på motorcykeln men även allvarliga personskador eller dödsfall för eventuella passagerare eller personer i närheten. Slira aldrig däcket snabbare än 55 km/h på hastighetsmätaren.

Ekrar och ekerhjul
Inspektera ekrarna på motorcykelns hjul regelbundet. Brutna eller lösa hjulekrar kan orsaka wobbling, vilket kan leda till instabilitet och för tidigt däcksslitage. Kontrollera fälgbandets skick. En eker som sticker ut kan skada slangen och orsaka punktering.

Förvaring av däck (och fordon)
Däck och/eller fordon ska förvaras inomhus på en torr plats där det inte kan samlas vatten i däcken. Däcken och/eller fordonen ska inte placeras nära elektriska generatorer eller motorer och värmekällor som vattenledningar. Underlaget i förvaringsutrymmet ska vara rent och fritt från fett, bensin eller andra ämnen som kan angripa gummit. Felaktig förvaring kan skada dina däck på ett sätt som inte märks för blotta ögat men som kan leda till att däcket förstörs.

Olja, fett och bensin
Gummi kan brytas ned om det exponeras för något av dessa material under en längre tid. Använd en ren fuktig trasa för att avlägsna dessa kemikalier från däcket regelbundet, både när det används och förvaras.

Hjul och fälgar
Kontrollera alltid att rätt dimension och konstruktion har valts som matchar tillverkarens hjulstorlek och specifikationer. Syna alltid hjulet för att upptäcka skador innan du monterar däcket.

Däcksidor och behandling
Använd ett milt rengöringsmedel för att rengöra däcksidor, vita streck eller upphöjd vit text, och skölj sedan av med vanligt vatten. Använd aldrig andra material, rengöringsmedel eller behandlingar för att förhöja däcksidornas utseende. Sådana ämnen kan försämra gummits skick och försämra materialets naturliga beständighet mot ozonsprickbildning och väderpåverkan.

Dynamometertest
Dynamometertest utsätter motorcykeldäck för extrem, lokal belastning som ibland orsakar osynliga invändiga skador på däckets konstruktion. Det är möjligt att sådana skador kan leda till att däcket förstörs i ett senare skede. Ett däck som har använts på en dynamometer ska sedan aldrig användas för gatu-, ban- eller offroad-användning. Om du ska utföra ett dynamometertest rekommenderar vi att endast använda däck som ändå ska kasseras, och sedan ta av dem från motorcykeln så snart testet är klart.

Mer information om andra frågor du kan ha om Bridgestones motorcykeldäck eller bara om motorcykeldäck i allmänhet!