Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Nyheter


Bridgestone lanserade motorcykeldäcket Battlax Hyper Sport S20

05 januari 2012

Bridgestone lanserade sin premiumdäck Battlax Hyper Sport S20 med ett stort press- evenemang vid Portimãos testbana i Portugal, 14 till 20 mars 2012.

Mer än 100 journalister från den europeiska och internationella MC-pressen deltog vid lanseringen av den nya Hyper Sport däcket. Däcket testades på den utmanande 4,7 kilometer långa testbanan, som är värd för FIM Superbike World Championship och FIA Formula One testerna. Den andra dagen testade journalisterna S20 på vägar runt Algarve. Senare i veckan bjöd Bridgestone kunder från hela Europa på en liknande presentation och provkörning vid Portimão.

"Vi ville att den inbjudna pressen skulle känna av MotoGP-arvet i det nya Battlax S20", säger Vincent Van Houtte, Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe.

Utvecklat med Bridgestones MotoGP-teknologi

För första gången används "S" (= Sport) symbolen på ett Battlax-däck. S20 fullbordar Bridgestones Hyper Sport produktsortiment som även inkluderar Battlax BT-016 PRO och BT-016.

Målet för utvecklingen av S20 var att bemöta kraven från europeiska förare av motorstarka motorcyklar från 600 till 1300cc. Att erbjuda de bästa egenskaperna på torra och våta vägar samt för olika körförhållanden: motorväg, touring, slingrande landsvägar, stadsgator och bankörning. Bridgestones däckingenjörer använde sig av sina MotoGP-erfarenheter för att hitta svaren.

"Testresultat av nya S20 visar att Bridgestone kan ta MotoGP-teknologin och tillämpa den för vägkörning. Hittills är S20 det produktionsdäck med närmast släktskap till MotoGP och härrör därmed mer än något annat däck från Bridgestones MotoGP-framgångar", säger Vincent Van Houtte, Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe.

Större kontaktyta vid alla nedläggningsvinklar 

Jämfört med BT-016 PRO har S20 överlägsen prestanda på vått och torrt, samtidigt som det bibehåller en utmärkt livslängd. Bridgestones beprövade konstruktion med Mono-Spiral Belt (MSB) och High Tensile Penetrated Cord (HTSPC) har optimerats för att ge en större vägkontakt vid alla nedläggningsvinklar, vilket resulterar i bättre grepp under alla förhållanden. Vid lägre nedläggningsvinklar, förbättrar den större kontaktytan körkänsla och ger mer åkkomfort, för medel och högre nedläggningsvinklar, erhåller man mer kurvstabilitet.

S20:s mönsterdesign är utformad med mönsterspår som rätas ut i mitten av slitbanan, vilket förbättrar kurvtagning när nedläggningsvinkeln är låg, speciellt vid kurvans början. På framdäcket, leder mönsterspåren upp till skuldran, vilket ger bättre kontakt vid högre nedläggningsvinklar samt ger bättre grepp på vått och torrt. På bakdäcket ger de bredare mönsterspåren ett säkert våtgrepp.

"S20:s stora kontaktyta och greppförmåga härrör från MotoGP-arvet. Sportiga förare kan köra i olika nedläggningsvinklar med fullt förtroende", säger Dominique Plom, Assistant Manager, Field Engineer, Bridgestone Europe.

Omedelbart grepp

Den nya gummiblandningen med Silica Rich och Bridgestones teknologi NanoPro-TechTM polymer, minskar värmeutveckling under körning. Ger bättre grepp på vått underlag och vid låga temperaturer. Detta ger också säkrare grepp redan från start under uppvärmningen, utan att offra miltal på fram- och bakdäcket.

Gummiblandningen i tre olika lager (3LC) med en optimerad segmentering av mjuk och hårdare gummiblandning har tillämpats både fram och bak. Förbättrar torrgrepp samt ger högre stabilitet vid kurvtagning och bra miltal.

Nytt riktmärke för grepp på vått underlag

Testresultat jämfört med Bridgestone BT-016 PRO visar att nya S20 ger bättre grepp på torra vägar, vilket ger mer förtroende för kurvtagning och en hög nivå av sportiga köregenskaper. På banan kan föraren räkna med förbättrad kurvstabilitet och lägre varvtider genom ett bättre och mer välbalanserat grepp på fram- och bakdäck.

Bridgestones tester visar att S20:s väggrepp på vått underlag är ännu bättre än BT-016 PRO:s redan etablerade standard på vått. Resultaten visar också att den utmärkta stabiliteten som härrör från det bättre greppet ger kontroll i kraftigt regn.

Det förbättrade greppet har uppnåtts utan att offra livslängd. Bridgestones tester bekräftar att den nya S20 gummiblandningen har utmärkt slitstyrka, ger högt miltal på fram- och bakdäck.

Nya premiumdäcket Battlax Hyper Sport S20 finns tillgänglig i Europa från och med januari 2012 i 4 dimensioner för framdäck och 7 dimensioner för bakdäck.
Ett premium sportdäck utvecklat med Bridgestones MotoGP-teknologi.