Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Nyheter


BATTLAX S20: från racingbanan till vägen

03 april 2012

Medan världen gällande MotoGP kan tyckas långt ifrån sfären för den vanliga motorcyklisten så har Bridgestone tagit lärdom av tävlingskonkurrensen, vilket gör att man kan leverera oöverträffad säkerhet och prestanda till sina konsumenter.

Om du någonsin undrat varför Bridgestone satsar så mycket tid och pengar inom MotoGP, är svaret enkelt. Naturligtvis fungerar det mycket bra för marknadsföring och produktutveckling, men den absolut största fördelen är i form av tekniköverföring.

De viktigaste prestandakraven inom grepp, livslängd och körkänsla är lika viktiga för väg- och bankörning som inom MotoGP. Bridgestone har tillgång till bästa möjliga testmiljö för att utveckla dessa egenskaper till den högsta nivån.

I och med samarbetet med de bästa förarna, teamen och ingenjörerna i världen förvärvar Bridgestone en enorm mängd däckdata som är oerhört fördelaktigt för utvecklingen av däck för väg. När förbättringar görs har detta visats i exempelvis banrekord och alla erfarenheter från banan återfinns i Bridgestones däcksortiment för väg.

Bridgestone är ensam däckleverantör till MotoGP vilket innebär att egenskaperna från MotoGP återfinns mer än någonsin för däck för vägen. De måste naturligtvis uppvisa hög prestanda och otrolig pålitlighet men med färre gummiblandningar. Däcken måste fungera över ett bredare spektrum av temperaturer och banförhållanden samtidigt som de ger mycket hög slitstyrka för att säkerställa att varje förares däcktilldelning varar hela Grand Prix-helgen.

Det senaste Bridgestone-däcket att dra nytta av denna överföring av teknologi är BATTLAX Hyper Sport S20. Med den senaste däckteknologin levererar S20 oöverträffad uppvärmning, optimalt grepp i både våta och torra förhållanden samt komfort för väg- och bankörning.

Den avancerad konstruktionen med Bridgestones beprövade teknologier Mono-Spiral Belt (MSB) och High Tensile Super Penetrated Cord (HTSPC) ger den optimala kontaktytan vid alla vinklar för att ge bättre grepp under alla förhållanden.

BATTLAX Hyper Sport S20 har en slitbanedesign som är utformad med mönsterspår som rätas ut i mitten av slitbanan vilket förbättra kurvtagning när vinkeln är låg. På framsidan går sidospåren upp till skuldran, vilket ger bättre kontaktkänsla vid höga vinklar och optimalare grepp på vått och torrt.

Den nya gummiblandningen med Silica Rich och Bridgestones unika teknologi NanoPro-Tech™ ger säkert grepp redan från början vid uppvärmning utan att göra avkall på hållbarheten. Förbättrar samtidigt greppet på vått underlag samt vid låga temperaturer.

Slutligen ger gummiblandningen i tre olika lager (3LC) en optimerad segmentering av mjuka och hårdare blandningar vilka tillämpats på de främre och bakre däcket för att förbättra torrgrepp, ge hög stabilitet vid kurvtagning samt ytterligare förstärka hållbarheten.

MotoGP-baserad teknologi i Bridgestones BATTLAX Hyper Sport S20 ger konsumenterna en optimal kombination av prestanda, stabilitet, kurvtagningsegenskaper och hållbarhet för ett däck för väg. Motorcyklister kan nu njuta av överlägsen uppvärmningsprestanda och inspirerande grepp i alla tänkbara väderförhållanden. 

Om du någonsin undrat varför Bridgestone satsar så mycket tid och pengar inom MotoGP, är svaret enkelt.