Den här webbplatsen använder sig av cookies för att ge dig den bästa webbupplevelsen. Vi använder också cookies för att komma ihåg dina inställningar och för statistik. Om du accepterar utan att ändra dina inställningar accepterar du samtliga cookies på den här webbplatsen. Du kan när som helst ändra dina inställningar för cookies.

Däcksrecension

Battlax R10 levererar enastående prestanda

01 juni 2012

Valentino Rossi

Bridgestones flaggskepp Battlax Racing R10 imponerade på PB:s experter både vad gäller hastighet, grepp och under 2012 års Trackday-tester av däck för 1000 cc sportmotorcyklar.

Blyton Park nära Gainsborough i England var den perfekta omgivningen för PB:s omfattande däcktest för 1000-kubikare. Den nyligen ombelagda banan på 1,6 mile innehåller en häftig raksträcka för 160 mph plus ojämnheter, tekniska chikaner, bromsområden, feldoserade kurvor och gott om avåkningszoner som verkligen sätter alla toppdäcken på stora prov.

Två Suzuki GSX-R1000 2012 valdes ut för testet, främst på grund av deras avsaknad av elektroniska hjälpmedel. GSX-R1000 är i sig en bra representant för typiska 1000 cc sportcyklar för vägkörning, och när den körs av förare som Bruce Dunn och Emma Franklin ger den en bra illustration av vad begreppet landsvägsgodkänd innebär.

Båda förarna var helt överväldigade av Battlax Racing R10-däckets hastighet, rörlighet, kurvgrepp och allmänna beteende på banan.

Bruce Dunn: "R10 är helt enkelt lysande. Det ger total stabilitet, grepp och feedback. Ur en racerförares synvinkel har däcken så bra prestanda att de kan fungera lite som ett frikort från fängelset, eftersom man kan bromsa hårt i kurvor eller byta fil i sista minuten utan att det blir några påföljder. Bland det mest imponerande hos däcken är följsamheten när man ändrar riktning. Helt fantastiskt. Man får knivskarp sportdäcksprestanda utan att förlora något i stabilitet."

Emma Franklin: "De känns precis som jag tycker sportdäck ska kännas. Bridgestone-däcken betyder otroligt mycket för Suzukins köregenskaper. Det känns som om cykeln reagerar snabbare och är mer laddad. Bridgestone-däcken är de mest följsamma av alla däcken här, och jag blev överraskad över hur lätt det var att manövrera dem. Det kändes nästan som att flyga genom chikanerna. Om jag skulle skaffa en uppsättning däck bara för track day-användning, så skulle det vara de här."

R10-däcken visade verkligen vad de går för i "the Ump"-chikanen, där växlingen höger till vänster kräver stor fysisk kraft för att byta från höger till vänster knä med den stora Suzukin. R10-däcken var de absolut snabbaste i chikanen och visade upp en otrolig rörlighet och styrrespons. Till och med i riktningsändringar i hög fart som i 100 mph-chikanen "Port Froid", resulterade R10:s reaktionsförmåga och linjära styregenskaper i imponerande varvtider varje gång.

Och PB:s slutbetyg? "R10-däcken ger hög prestanda på ett orubbligt lugnt och betryggande sätt. Lysande däck, rekommenderas starkt."

Testresultaten bekräftar Bridgestones egna FoU-data och demonstrerar däckets enastående grepp vid acceleration och stabilitet under hård inbromsning tack vare sina revolutionerande tredimensionella kanaler i olika vinklar. Den mjuka stomkonstruktionen och gummiblandningen ger i sin tur snabba uppvärmningstider och god dragkraft under mindre optimala förhållanden.

Sammanfattning och översättning av artikeln "2012’s best sticky hoops", publicerad i Performance Bikes Magazine, juni 2012.

R10-däcken ger hög prestanda på ett orubbligt lugnt och betryggande sätt. Lysande däck, rekommenderas starkt.